معاون ساخت و‌ توسعه راه‌های شرکت ساخت اعلام کرد؛

۴.۸میلیون یورو هزینه ساخت پل مرزی آستاراچای/ آستاراچای؛ پل عبور از تحریم‌ها در حوزه تجارت

معاون ساخت و‌ توسعه راه‌های شرکت ساخت از هزینه ۴.۸ میلیون یورویی ساخت پل مرزی آستاراچای خبر داد و گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته میان ایران و آذربایجان، ۵۰ درصد از هزینه ساخت پل را ایران و ۵۰ درصد مابقی را کشور آذربایجان بر عهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری بندر آستارا، محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و‌توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی درباره مزیت‌های احداث پل آستاراچای در مرز ایران و آذربایجان که اخیرا کارهای اجرایی آن در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به این کشور انجام گرفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داریم، احداث این پل در مجاورت پل راه‌آهن، افق روشنی در دو حوزه تسهیل ترانزیت و درآمدزایی برای اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول، طول پل حدود ۱۰۰ متر، عرض آن ۳۱ متر و زمانبندی اجرای پروژه ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است که پل در سه دهانه و بر روی رودخانه آستاراچای ساخته می‌شود.

معاون ساخت و‌توسعه راه‌ها با اشاره به امضای تفاهمنامه و کلنگ زنی احداث پل مرزی آستاراچای در سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان گفت: از سال ۹۸ صحبت‌های اولیه در خصوص احداث این پل با مقامات کشور آذربایجان انجام شد و مواردی مثل برآورد هزینه و زمان انجام عملیات، مکان مورد نظر و سهم هر کشور در ساخت، مشخص شده بود که در نهایت به تفاهمنامه تبدیل شد.

کدخدازاده افزود: هزینه احداث پل در دو سال گذشته ۴.۸ میلیون یورو برآورد شد که شامل مواردی از جمله خدمات مشاوره، نظارت، آزمایشگاهی و پیمانکاری می‌شود.

وی زمان تکمیل و بهره‌برداری از پل آستاراچای را با توجه به مواردی مثل منابع رودخانه‌ای و مباحث هیدرولیک، ۱۸ تا ۲۴ ماه اعلام کرد.

معاون ساخت و ‌توسعه راه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه پل آستاراچای در موازات آزادراه باکو تا مرز آستارای ایران ساخته می‌شود، افزود: این پل اتصال آستارای ایران به باکو را برقرار می‌کند و بخشی از کریدور شمال به جنوب است.

کدخدازاده با اشاره به خبر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حمل ۳ روزه کالاهای ایرانی به مسکو از طریق پل آستاراچای، گفت: برآورد حمل ۳ روزه کالاهای ایرانی در مدت زمان ۳ روز بر اساس آمار و اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل و گمرک انجام شده و ساخت این پل در برقراری ترانزیت سریع،‌ سالم و ایمن موثر است.

وی افزود: پل آستاراچای، متصل‌کننده ایران به قفقاز، روسیه و شمال اروپا و همچنین متصل‌کننده آذربایجان به آسیای میانه است و دسترسی كشور جمهوری آذربايجان به خليج فارس و دريای عمان را برقرار می‌کند.

کدخدازاده ادامه داد:‌ با احداث پل مرزی آستاراچای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسير آستارا- باكو تكميل شده و اين بزرگراه از باكو به خطوط زمينی ايران متصل می‌شود. همچنین اين مسير ارتباطی ترانزيت كالا از ايران و كشور آذربايجان به كشورهای CIS و اروپای شرقی را تسهيل خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در ساخت بزرگرا‌ه‌ها

معاون ساخت و ‌توسعه راه‌های شرکت ساخت پیرامون برنامه‌های موجود در حوزه بزرگراه‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری که در ساخت و ساز بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی کشور وجود دارد، از ظرفیت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری و تامین بودجه مورد نیاز پروژه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از جمله این موارد، ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که بر اساس آن سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ساخت بزرگراه‌ها امکان‌پذیر است. تبصره ۱۹ در خصوص تهاتر با قیر و همچنین تهاتر با نفت نیز از دیگر ظرفیت‌های قانونی موجود است.

کدخدازاده گفت: موضوع تهاتر با نفت برای ساخت جاده‌ها با تعدادی از پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بزرگ کشور مطرح شده و پروژه‌های های عظیم و مهم از جمله کریدورهای ترانزیتی کشور در قالب تهاتر با نفت واگذار می‌شوند.

وی ادامه داد: تا کنون تفاهمنامه ارزیابی برای ۳ کریدوراصلی شرقی، جنوبی و غربی کشور نوشته شده و برای محورهای مهم دیگری مثل جاده هراز که از لحاظ سرعت و اهمیت، ضرورت دارند، بسته‌ای به پیمانکارانی که حاضر به تهاتر نفت هستند، ارائه شده و تفاهمنامه اولیه نیز امضا شده است.

انتهای پیام/