قرآن طلیعه نور

یادداشت/ نقش اولياي دانش آموزان در پيشبرد برنامه‌ي درسي قرآن_پروین ساسانیان

نقش اوليای دانش آموزان در فرايند ياددهی- يادگيری درسی مانند قرآن, اگر بی بديل نباشد, کم نظير است. مهم ترين نقش ايشان, نقش الگويي است.

حضرت علي عليه السلام :

 

پدر بايد براي فرزند خود،‌ نام خوب انتخاب کند، او را با ادب و نيکو تربيت کرده و به او قرآن بياموزد.

 

نهج‌البلاغه، فبض الاسلام، حکمت ۳۹۱

 

نقش اوليای دانش آموزان در فرايند ياددهی- يادگيری درسی مانند قرآن, اگر بی بديل نباشد, کم نظير است. مهم ترين نقش ايشان, نقش الگويي است.

 

اساساً يکی از علل عدم انس دائمی دانش آموزان با قرآن کريم به اين مسأله برمی گردد که اکثر والدين در اين زمينه کوتاهی کرده اند و در نتيجه برای فرزندشان الگوی مناسبی نبوده اند. از اين رو جا دارد حوزه های ستادی و اجرايي برای آموزش والدين دانش آموزان, بيش از اين برنامه ريزی و چاره انديشی بشود. و نيز مناسب است مدارس, در ابتدای سال تحصيلی به برگزاری جلسه ی آموزش خانواده با موضوع آموزش قرآن دانش آموزان اقدام نموده و موارد زير را به ايشان يادآور شود :

 

۱-         بهترين, موثر ترين و در عين حال راحت ترين راه تربيت قرآنی دانش آموزان اين است که با خواندن روزانه ی قرآن عملاً برای فرزندتان الگو باشيد.

 

 

۲-         پيش‌گفتار کتاب درسی آموزش قرآن كودك خود را به صورت دقيق مطالعه كنيد.

 

 

۳-         فرزندان عزيزتان بايد با تشويق‌ها و راهنمايي‌هاي لازم و به موقع، سادگي يادگيري قرآن را احساس کنند. از اين رو تشويق به موقع و ايجاد احساس موفقيت در او، دو کليد طلايی در کسب موفقيت آنان است.

 

 

۴-         مطمئن شويد که آموزگار مهربان فرزند شما در كلاس های ضمن خدمت آموزش قرآن آن پايه ی تحصيلی شرکت کرده است. در اين زمينه از مدير محترم مدرسه پرس وجو نماييد.

 

 

۵-         مطمئن شويد که آموزگار فرزند شما در كلاس درس از لوحه ی آموزشی ( نگاره های قرآنی در کلاس اول تا سوم ابتدايي ) و نوار آموزشي استفاده مي كند. با پرسش از کودک خود و يا مدير مدرسه, از انجام اين امر مطمئن شويد.

 

 

۶-         شما می توانيد با تهيه يک نوار يا سی دی درسی آموزش قرآن، به يادگيري کامل‌تر و زيباتر قرآن او کمک کنيد تا آنچه را در مدرسه آموخته است، در خانه تمرين کند.

 

 

۷-         حفظ سوره‌هاي کتاب الزامي نيست؛ ولي اگر فرزند شما به حفظ سوره‌هاي کتاب علاقه نشان مي‌دهد، او را به انجام اين کار تشويق کنيد. اين امر زمينه‌ي مشارکت او را در مسابقات قرآن مدرسه نيز فراهم مي‌کند.

 

 

۸-         در هر درس يکي از عبارات زيبا، کوتاه و حکمت آميز قرآن آمده است. حفظ پيام‌هاي قرآني و ترجمه‌ي آن‌ها الزامي نيست؛ ولي اگر فرزند شما به حفظ اين پيام‌ ها علاقه‌مند است. او را به اين کار تشويق کنيد.

 

 

۹-         اگر شما با روش‌هاي آموزش روخواني قرآن آشنايي داريد، از کتاب درسي پيشي نگيريد و هيچ قاعده‌اي را علاوه بر آن‌چه در کتاب آمده است به او نياموزيد. به ياري خداوند، اين آموزش در پايه‌هاي بعد با نظم خاصي پيشرفته و کامل خواهد شد.

 

 

۱۰-     هيچ‌وقت بر کودک خود سخت نگيريد، بلکه موفقيت‌هاي او را ارج نهيد و با ملاطفت، نرمي،‌ صبر و حوصله به او کمک کنيد تا ضعف هاي خود را جبران کند.

 

 

۱۱-     فيلم ادبستان قرآن (Vcd) را از مدرسه تهيه کرده و با وظايف خود درباره ی آموزش قرآن کودک دلبندتان آشنا شويد.

 

 

۱۲-     به ياد داشته باشيد نقش شما در پيگيري و نظارت شما بر حسن اجرای آموزش درس قرآن بسيار مؤثر است.

 

 

۱۳-      با مراجعه به مدرسه, نرم افزار آموزش قرآن که برای هريک از پايه های اول تا پنجم توليد شده را تهيه و کودک خود را به استفاده از آن تشويق نماييد.

 

 

۱۴-     به برنامه ی راديويي « قرآن در مدرسه » که روزهای دوشنبه از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۳۰/۱۶ به طور زنده  از راديو قرآن پخش می شود گوش کنيد.

 

 

۱۵-     با مشارکت فعال در برگزاری مراسم های قرآنی مدرسه در تربيت دينی فرزندتان سهيم باشيد. مانند :

 

 

-جشن شکوفه های قرآن کلاس اولی ها / ۱۶ مهرماه همزمان با روز جهانی کودک

 

 

– مراسم شکرانه ی يادگيری روخوانی قرآن پايه ی سوم ابتدايي / هفته ی دوم آذرماه

 

-مراسم شکرانه ی يادگيری روان خوانی قرآن پايه ی پنجم ابتدايي / هفته ی دوم و سوم ارديبهشت ماه

 

 

-جشن نماز ( جشن تکليف دختران پايه ی سوم ابتدايي )

 

 

۱۶-     با معلم و مدير مدرسه و حتی مؤلفين کتاب درسي قرآن که آماده‌ي هرگونه خدمت در زمينه های مشاوره و پاسخ گويي به سؤالات شما والدين عزيز هستند. ارتباط داشته باشيد. برای ارتباط با برنامه ريزان آموزش قرآن درآموزش وپرورش می توانيد با صندق پستی۳۶۳/۱۵۸۵۵  که در کتاب درسی کودک شما آمده نيز مکاتبه کنيد.

 

 

بنابراين مناسب است نقش خانواده در پيشبرد برنامه ی آموزش قرآن را پر رنگ تر ببينيم و در اين زمينه برنامه داشته باشيم.

 

 

انتهای پیام/