مقاله:

نقش ورزش در سلامت جسمی و روحی دانش آموزان_فرزانه انعام زاده

ورزش جز جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است.

حدود ۷۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس كشور بخاطر عدم تحرك دچار ناهنجاری‌های ساختار قامتی، زانوی پرانتزی، كتف كج و اضافه وزن می‌باشند و راه مبارزه با این ناهنجاری‌ها ایجاد فضا و بستر مناسب، اضافه كردن امكانات ورزشی، افزایش میزان ساعات تدریس تربیت بدنی در مدارس می‌باشد.ورزش جز جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است.

سلامت هر فردی تحت تاثیر عوامل گوناگون چون ژنتیك، محیط زیست، خدمات پزشكی و سبك زندگی است. در این میان تمرینات بدنی ورزش جایگاه مهمی دارند تا جایی كه كاهش فعالیت بدنی می تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد ورزش و فعالیت جسمانی نه تنها در ایجاد و حفظ تناسب اندام اثرات سودمندی دارد بلكه در پیشگیری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی، فشار خون و غیره نقش مهمی را ایفا می كند. در این میان ورزش برای كودكان، نوجوانان و جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است تا جایی كه در سالهای اخیر سعی شده به برنامه‌های ورزشی نگاهی ویژه‌ای شود زیرا ورزش نه تنها فاید جسمانی با خود به همراه می‌اورد بلكه می‌تواند فواید روانشناختی بسیاری برای دانش‌آموزان داشته باشد.

 

كاهش افسردگی، كاهش اضطراب، فراهم آوردن سپری برای مقابله با استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فكری از جمله فواید مهم ورزش است.

 

آمادگی جسمانی دانش آموزان یك امر بنیانی و اساسی است كه سلامت و قدرت افراد اجتماعی را تضمین می كند. دانش آموزی كه قدرت و كارایی لازم بدنی را دارد قادر است وظایف و كارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد و توانایی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی به دست آورد چنین فردی از بیماری و نارسایی‌ها و نواقص جسمی به دور خواهد ماند و استقامت، چابكی،‌ انعطاف پذیری و سرعت از ویژگی‌های چنین دانش‌آموزی است.

 

تربیت بدنی و ورزش در مفهوم كلی یك پدیده اجتماعی است كه با اعتلای آن روابط افراد جامعه و سلامت جسم و روح آنها مستحكم می‌شود.

 

در خاطرات هر یك از ما زنگ ورزش جایگاه ویژه ای داشته در برنامه هفتگی مان همیشه منتظر زنگ ورزش بودیم اما حال جای این سوال باقی است كه این ورزش چه اثراتی در روح و چسم دارد؟

 

تاثیر ورزش در رشد پرورش اخلاقی دانش‌آموزان؟

 

جنبه اخلاقی ورزش جهت دادن به تمایلات و انگیزه‌های كودك و نوجوانان است تا بتوان از این طریق او را در مسیر صحیح هدایت قرار داد.

 

اعمال و خواسته‌های دانش آموزان تحت تاثیر نیازهای زیستی و غریزی و بازی قرار دارد به این ترتیب بازی، میدان تمرینی برای ارزش گذاری و جهت گیری تمام رغبت ها، هیجان ها و عواطف و گرایش‌های فطری دانش آموزان است و آنها مفاهیم نوع دوستی، تعاون ایثار،‌صبر، استقامت را به طور ناخودآگاه می‌آموزند.

 

موقعیت لذت ناشی از بازی و ورزش معانی ارزش های اخلاقی، هماهنگی و ارتباط برقرار می‌كنند این ارتباط بین ورزش و لذت پلی است تا دانش آموزان را در زندگی فردی معتقد و مفید به اصول اخلاقی بار آورد.

 

در تامین سلامت و تندرستی منظور كردن ورزش و فعالیت های سالم به عنوان یك ضرورت در برنامه های روزمره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می‌تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط و شادابی و تامین سلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد.

 

بسیاری از مسوولان معتقدند که خانواده ها باید به فرهنگ بالای ورزش اهمیت زیادی بدهند و در این راستا تعامل اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدرسه كمك فراوانی به شادی و نشاط دانش‌آموزان می‌كند.

 

حدود ۷۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس كشور بخاطر عدم تحرك دچار ناهنجاری‌های ساختار قامتی، زانوی پرانتزی، كتف كج و اضافه وزن می‌باشند و راه مبارزه با این ناهنجاری‌ها ایجاد فضا و بستر مناسب، اضافه كردن امكانات ورزشی، افزایش میزان ساعات تدریس تربیت بدنی در مدارس می‌باشد.ورزش جز جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است.

 

پرداختن كودكان به ورزش و فعالیت‌های بدنی علاوه بر تغییر شكل و استحكام عضلات پیامدهای روانی مثبتی را نیز خواهد داشت.