پروین ساسانیان/ هر چند که حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها عمر نسبتاً کوتاهی داشتند، اما در همان مدت کم به نوعی در دنیا زندگی کردند که الگوی کامل سبک زندگی بودند. چرا که در همه شرایط و حتی در حادترین بحران ها قائم به رضای الهی بودند. هیچ زمانی عملی مرتکب نشدند، مگر اینکه بر اساس رضای خدای متعال صورت می گرفت. این درجه از توجه به رضای الهی و بندگی خدا موجب شد که آن زندگی پربرکت، منجر به شهادت در راه خدا شود. در واقع آن بانوی مکرم قایم به رضای الهی بودند. در اینجا به بررسی سیره و سبک زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها از منظر زندگی خانوادگی و اجتماعی پرداخته است.
حق زهرا سلام الله علیها بر مردم
هر چند که حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها عمر نسبتاً کوتاهی داشتند، اما در همان مدت کم به نوعی در دنیا زندگی کردند که الگوی کامل سبک زندگی بودند. چرا که در همه شرایط و حتی در حادترین بحران ها قائم به رضای الهی بودند. هیچ زمانی عملی مرتکب نشدند، مگر اینکه بر اساس رضای خدای متعال صورت می گرفت. این درجه از توجه به رضای الهی و بندگی خدا موجب شد که آن زندگی پربرکت، منجر به شهادت در راه خدا شود. در واقع آن بانوی مکرم قایم به رضای الهی بودند. آن زمانی که از مقام ولایت و امامت دفاع می کردند، در حقیقت رکن اساسی اسلام را پیگیری می کردند و درصدد تبیین آن بودند تا همه مردم بدانند مسیر توحید جز از طریق امامت و ولایت امکانپذیر نخواهد بود. این نوع دفاع حضرت فاطمه علیها سلام دفاع از حق خدا بود و دفاعی بود که همه مردم از آن بهره میبردند، چون برای هدایت انسان ها انجام می شد.
اهمیت دفاع از ولایت
حکومت های انسانی عموماً جواز شرعی ندارند. چون انسان ها وقتی به حکومت و قدرت می رسند معمولاً بر طبق منافع شخصی خودشان رفتار می کنند. آنها بر اساس امیال و هوسهای خود، دنبال منافعی برای خودشان هستند و هر جا که لازم باشد علناً یا حتی مخفیانه به دیگران ظلم می کنند؛ اما حکومت الهی این طور نیست. حاکمانی که خدای متعال تعیین فرموده است، مصلحت بندگان خدا را تأمین می کنند و دغدغه جان و مال و امنیت و آرامش و در نهایت سعادت حقیقی انسانها را دارند. به اندازه ای که جان و موقعیت خود و حتی آرامش خود را در این راه به خطر می اندازند تا راه سعادت را به بنده های خدا نشان بدهند.
رویکرد جامعه شناختی به زندگی حضرت فاطمه سلامالله علیها رویکردی است که کمتر به آن پرداخته شده است، در حالی که می تواند درس های مهمی برای مردم و مسئولان نظام اسلامی داشته باشد. می دانیم که حضرت زهرا سلامالله علیها در جامعه ای که زندگی می کردند، دارای شرایط و امتیازات ویژه ای بودند اما با وجود برخورداری از منزلت اجتماعی، مثل یک شهروند عادی و مردم معمولی زندگی می کردند.
ساده زیستی، دوری از ریا، دوری از منیت، خویشتنداری، تعامل دوستانه و انسان دوستانه با مردم، ایثار، دلسوزی برای مردم و همسایه ها و بسیاری از موارد دیگر از شاخصه های اصلی زندگی اجتماعی آن بانوی مکرم است. حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها در عین حال که نمونه کاملی از یک فرزند دلسوز برای پدر، همسری وفادار برای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و مادری مهربان برای فرزندان خود بودند، در زندگی اجتماعی نیز فعالیت داشته اند. سخنرانیهای مؤثر و سرنوشتساز نمونه ای از فعالیت های اجتماعی آن حضرت بوده که در شرایط بحرانی و حساس انجام می دادند. در عین حال آن بانوی مکرمه تا اندازه ای در بندگی خدا کوشا بودند که زندگی پربرکت خود را به شهادت در راه خدا و دفاع از جان امام زمان خود ختم کردند تا مسیر سعادت را برای انسان ها در طول تاریخ نمایان کنند.
در اینجا به بررسی سیره و سبک زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها از منظر زندگی خانوادگی و اجتماعی پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر اسلامی توضیح می دهد، ایشان در عین حال که دختر پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و مورد توجه آن حضرت بودند، اما از این جایگاه تنها به منظور روشنگری و هدایت مردم استفاده کردند تا سودی به انسان ها برسانند. از این رویکرد باید نوع زندگی ایشان مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که وقتی جوامع گوناگون را نگاه کنیم، متوجه می شویم که افرادی که دارای موقعیتهای خاص هستند هرچند باید با دیگر مردم حقوق یکسانی داشته باشند، اما اتفاقاً امتیازات بیشتری دارند. پدیده آقازادگی یکی از آنها است که اتفاقاً در نقطه مقابل سبک زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها قرار دارد.
رسالت مردم در دوران غیبت
این که امروز در کشور اسلامی زندگی می کنیم و مراسم دینی و هیئتهای حسینی و فاطمی بر پا می کنیم از برکت همان خون مطهر است. حتی باز شدن درهای شهادت و پیوستگی مردم بعد از شهادتها از همان خون مطهر سرچشمه می گیرد. پرچم غدیر و قیام حسینی را امام خمینی (ره) در دست گرفتند و آن پرچم بعد از ایشان در دست مقام معظم رهبری قرار گرفته است. این را می دانیم که این مردم آزاده و مؤمنی که در کشور ما زندگی می کنند چه جوان باشند و چه پیر، چه مرد باشند و چه زن، همگی پاسدار و حامی پرچم ولایت هستند و در دفاع از حق ولی فقیه و امام خود به حضرت زهرا سلامالله علیها اقتدا می کنند. این همان موضوعی است که به عنوان مسئولیت ما در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنوان شده است که نباید به هیچ وجه نسبت به آن کوتاهی کنیم. رویکرد جامعه شناختی به زندگی حضرت فاطمه سلامالله علیها رویکردی است که کمتر به آن پرداخته شده است، در حالی که می تواند درس های مهمی برای مردم و مسئولان نظام اسلامی داشته باشد. می دانیم که حضرت زهرا سلامالله علیها در جامعه ای که زندگی می کردند، دارای شرایط و امتیازات ویژه ای بودند اما با وجود برخورداری از منزلت اجتماعی، مثل یک شهروند عادی و مردم معمولی زندگی می کردند. ساده زیستی، دوری از ریا، دوری از منیت، خویشتنداری، تعامل دوستانه و انسان دوستانه با مردم، ایثار، دلسوزی برای مردم و همسایه ها و بسیاری از موارد دیگر از شاخصه های اصلی زندگی اجتماعی آن بانوی مکرم است. ایشان در عین حال که دختر پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و مورد توجه آن حضرت بودند، اما از این جایگاه تنها به منظور روشنگری و هدایت مردم استفاده کردند تا سودی به انسانها برسانند. از این رویکرد باید نوع زندگی ایشان مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که وقتی جوامع گوناگون را نگاه کنیم، متوجه می شویم که افرادی که دارای موقعیت های خاص هستند هرچند باید با دیگر مردم حقوق یکسانی داشته باشند، اما اتفاقاً امتیازات بیشتری دارند. پدیده آقازادگی یکی از آنها است که اتفاقاً در نقطه مقابل سبک زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها قرار دارد.
منزلت ویژه حضرت فاطمه (س)
نسبت داشتن با رسول خدا صلیالله علیه و آله یکی از امتیازات ویژه آن بانوی مکرم است. در واقع آن حضرت علاوه بر اینکه دختر نبی مکرم اسلام بودند، به شدت مورد علاقه و مورد توجه آن حضرت قرار داشتند. به اندازه ای که علاقه و محبت نبی مکرم اسلام به حضرت فاطمه سلامالله علیها در همه منابع و آثار تاریخی شیعه و حتی اهل سنت هم نوشته شده است. از طرف دیگر آن بانوی گرامی همسر حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بودند، یعنی شخصیتی که در بین صحابه دارای جایگاه و موقعیت خاص و ویژه ای بود. در کنار همه این موارد، دانش، فضل و اندیشه والای آن بانوی مکرم نهتنها در تربیت فرزندانشان بروز و ظهور پیدا کرد، بلکه در سخنرانی ها و خطبه ها نیز بر مردم آشکار می شد و همه می دانستند ایشان دانشمند و عالم بزرگی هستند. حضرت زهرا سلامالله علیها قائم به رضای خدای بودند. به همین دلیل حقخواهی و موقعیت طلبیهایی که از انسانهای معمولی سر میزند، در سیره و منش ایشان جایی نداشت. ایشان تنها دلسوز مردم و بنده خدا بودند که حق بندگی را ادا می کردند و برای مردم به عنوان راهنما حاضر می شدند. نه اینکه مزدی از کسی بخواهند یا در پی به دست آوردن موقعیت و جایگاه و اموالی باشند. اگر به تاریخ توجه کنیم و نقل قولهای مختلفی که به ویژه در منابع اهل سنت از زندگی اجتماعی حضرت زهرا سلامالله علیها دیده می شود به این نتیجه میرسیم که مطلقاً در زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها رد پایی از شیوه زیست اجتماعی مثل آن چیزی که در زندگی عامه مردم میبینیم، دیده نمی شود. با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه سلامالله علیها مقام علمی و معنوی بالایی داشتند و در مقام نقشآفرینی هدایتگر تمام و کمال جامعه بودند. یکی دیگر از آموزه های زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها این است که آن حضرت در همه شرایط و حتی در آستانه شهادت خود، به شدت و با دقت به ارزش های اسلامی پایبند بودند. همین طور است. ایشان به اندازه ای از عفت و حیا برخوردار بودند که حتی نگران بودند مبادا بعد از شهادت ایشان این عفت خدشه دار شود. به همین دلیل طبق روایت معتبری، پیش از شهادت خود و در روزهای پایانی عمر مبارک شان به اسامه بنت امی که همسر جعفر بن ابیطالب بود، فرموده بودند از این موضوع که پیکر بیجان زنها را روی تخته ای قرار داده و بر رویش پارچه ای می کشند، خرسند نیستم. از آنجا که اسماء جزء افرادی بود که از حبشه مهاجرت کرده بودند، به آن حضرت عرض کرد که در حبشه جعبه ای هست که بدن اموات را در آن قرار می دهند و به این صورت چیزی از پیکر آنها مشخص نیست. به این ترتیب به خواست حضرت زهرا سلامالله علیها، اسماء بنت عمیس چیزی از نوع تابوت بدون در درست کرد که آن حضرت آن را پسندیده و وصیت کردند که وقتی از دنیا رحلت کردند، از این تابوت برای حمل ایشان استفاده شود. دقت کنید که عفت و حیای حضرت زهرا سلامالله علیها تا چه اندازه است که حتی نگران هستند پس از شهادت چه اتفاقی خواهد افتاد. اینها درس بزرگی برای مردم ماست. چه زنها و چه مردها باید عفت و حیا را از آن حضرت یاد بگیرند. البته همه این موارد با حضوری مؤثر در اجتماع همراه بوده و در کنار نقش کامل همسری، مادری و فرزندی به کمال جا گرفته است.
پروین ساسانیان_ فعال فرهنگی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
آستارا- فرماندار آستارا با تاکید بر ضرورت مقابله با هنجارشکنان گفت: با افرادی که سیمای اخلاقی جامعه را مخدوش میسازند، بر اساس قانون برخورد میشود.
انتخابات هیئت رئیسه سال دوم دوره ششم شورای اسلامی شهرستان آستارا برگزار و ترکیب جدید مشخص شدند.
جنگ لفظی بین آذربایجان و ایران دوباره اوج گرفته و منابع نیمه رسمی در حمهوری آذربایجان آشکارا خواستار جدایی آذریها در ایران شدند. تیتر ۲۶ اوت در وب سایت کالیبر آذ، مرتبط با ریاست جمهوری آذربایجان، این بود: «زمان آن فرا رسیده است که آذربایجان جنوبی از ایران جدا شود».
عزاداری های سنتی طبق سنوات گذشته برگزار گردد و دقت شود عزاداری امر مستحب است ولی ایجاد مزاحمت برای مؤمنان امر حرام و مستلزم حق الناس است لذا عزاداری ها به گونه ای باشد که موجب ناراحتی مؤمنان نگردد.
دیدگاه بسته شده است.